Ťan Šan – Cesta do nikam

Cesta tam

Ráno nás vítá s úsměvem, svítí sluníčko. Tak sušíme věci po včerejším promoknutí. Kvůli tomu vyrážíme zase dost pozdě. Lukáš potkal nějakého chlapíka, který tvrdil, že odbočka k jezeru je už tady. Vyrážíme tedy vzhůru podél potoka po kravích cestičkách. Přicházíme ke skalám a stoupáme stále výš, až se před námi otevírá velká kamenná moréna. Dáváme si oběd na posilněnou a pak začínáme traverzovat kamenným svahem. Nejde se tudy moc dobře. Začíná lehce pršet. Sněží. Jdeme sněhovou vánicí až na vršek morény.

Za ní však není sedlo, jak jsme doufali, ale další stoupání. Dost složitě obcházíme sněhová pole, kde se příliš boříme. Sněhová vánice naštěstí ustala. Po dalším krkolomném výstupu sundavám batoh a jdu ještě kousek na průzkum. Žádné sedlo ale nevidím, tak svoláváme válečnou poradu. Pečlivě srovnáváme mapu a konečně nám dochází, že jsme úplně blbě.

A zase zpátky

Otáčíme a jdeme zpět. Naštěstí sněhové svahy, které jsme předtím obcházeli, ted‘ sjíždíme po nohou, tak jde cesta dolů rychleji. Pod morénou se zase zhoršuje počasí, tak pelášíme už známou cestou dolů. Zhruba na místě, kde jsme stanovali, začíná už solidně pršet. Jdeme ne moc lehkým kamenitým terénem a všude okolo nás řádí průtrž mračen. Přichází i blesky, hrom a krupobití. Dneska trvá večerní bouře celou věčnost.

Večerní dobrodružství s dobytkem

Jdeme znovu okolo party, kterou jsme potkali před dvěma dny, tak se (zase) ptáme na cestu. Správná odbočka je ještě skoro 10 km daleko, nevím, kde jsme dnes ráno nechali hlavu. Jdeme ještě kousek a stavíme stany. Na chvíli přestalo pršet a jen tak mrholí.

Když vaříme jídlo ve stanu, ozývá se najednou zvenku dusot. Něco nám běhá kolem stanu a kope do šňůr. Přiběhlo na nás stádo krav. Zvědavě nám strkají čumáky do předsíňky stanu, tak je, příležitostně, přetáhnu pohorou. Když otevřu zip stanu a vykouknu ven, z pár metrů na mě uhrančivě kouká statný černý býk. Rychle sníme jídlo a pár ranami přes nejdotěrnější čumáky se snažíme krávy přesvědčit, že je do stanu nechceme. Když to dlouho nechápou, tak vylézám a odháním je alespoň pár metrů od stanů. Tam krávy uléhají k spánku.